در این مطلب نگاهی می اندازیم به قلم های قرآنی فیزیکی موجود در بازار. همچنین قیمت و امکانات این قلم های قرآنی را در یک مقایسه کوتاه مرور می کنیم.

قلمهای هوشمند قرآنی هر چند سال های گذشته از تنوع و امکانات کمتری برخوردار بود اما در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن نمی توان به راحتی بهترین قلم هوشمند قرآنی را یافت!

به گزارش صباهمراه به نقل از ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن، قلم های هوشمند قرآنی چند سالی است که به بازارهای ایران راه پیدا کرده و علاقه مندان خاصی در بین قرآن آموزان یافته است. بیش از هر جای دیگر این قلم ها در نمایشگاه بین المللی قرآن نمود دارد.

طی دوره های گذشته یکی از محصولات پر طرفدار و پر مخاطب بخش رسانه های دیجیتال نمایشگاه بین المللی قرآن قلم های هوشمند قرآن است که با قابلیت های مختلف توانسته رضایت قرآن آموزان را جلب کند. هر چند در دوره گذشته نام شرکت های ارائه کننده قلم های هوشمند بسیار اندک بود اما با توسعه بخش دیجیتال و مؤسسات فعال در عرصه دیجیتال، می توان شاهد افزایش مدل ها و نمونه های قلم های قرآنی در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن بود.

در نمایشگاه بیست و دوم رقابت قلم های هوشمند قرآنی را می توان مشاهده کرد. هیچ یک از غرفه داران خود را عقب تر و ضعیف تر از سایرین نمی دانند و ضمن برشمردن امتیازات محصول خود مخاطبان را مجاب به خرید از غرفه خود می کنند.

بنابراین به بازدیدکنندگان توصیه می شود برای تهیه قلم هوشمند قرآنی از تمامی غرفه های بخش رسانه های دیجیتال نمایشگاه بیست و دوم دیدن کنند و عجله ای برای خرید قلم های قرآنی نداشته باشند چرا که تنوع این محصول در این بخش به گونه ای است که ممکن است خدمات مورد نظر خود را در قلم هوشمند دیگری بیابند.

نرم افزارها، امکانات موجود در قلم ها، ظرفیت حافظه قلم ها، وجود کتب دیگر دینی و ادبی در کنار قرآن و همچنین نوع قرآن ارائه شده در کنار قلم ها وجه تمایز این محصول است که تأثیر مستقیمی بر قیمت آنها نیز دارد. این محصول را در بخش دیجیتال نمایشگاه بین المللی قرآن می توان از 130 هزار تومان تا 2 میلیون تومان یافت. البته این قیمت ها با تخفیف برای بازدیدکنندگان ارائه شده است؛ بنابراین قیمت های درج شده بر روی محصول کمتر از آن چیزی است که در بازار مشاهده می شود.

از نظر ظرفیت حافظه، قلم ها را می توانید از 2 گیگ تا 16 گیگ تقسیم بندی کرد اما بیشتر قلم ها 4 و 8 گیگ هستند. این قلم ها همراه با قرآن های ویژه ای که در کنار خود دارند به فروش می رسند چرا که این قلم ها بر اساس قرآن همراه خود طراحی شده و قدرت خواندن سایر قرآن ها را ندارد.

البته اکثر بسته های قلم هوشمند در کنار قرآن، کتب دیگری را نیز بر روی حافظه خود دارند؛ مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان و برخی کتب دینی و ادبی دیگر که افراد می توانند با مراجعه به سایت شرکت یا مؤسسه مربوطه اطلاعات قلم خود را به روز کنند.

یکی از ارزانترین قلم ها 126 هزار تومان است 4 گیگ حافظه دارد. کتاب قرآن رقعی عثمان طه به صورت چهاررنگ با جلد گالینگور همراه این محصول است. این قلم قابلیت کلمه خوانی قرآن را دارد که به گفته مسئولان فروش این محصول، منحصر بفرد است. کتاب ادعیه و کمک آموزشی به صورت فهرست، کتاب منتخب مفاتیح الجنان و خلاصه تفسیر نمونه و المیزان از جمله امکانات این محصول است. همین محصول را اگر با حافظه 8 گیگ بخواهید، 152 هزار تومان باید پرداخت کنید.

اما قلم دیگری که با 4 گیگ حافظه 130 هزار تومان قیمت دارد، علاوه بر متن کامل قرآن، تفسیر کامل نمونه و المیزان، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان، نهج البلاغه و توصیح المسائل 4 تن از مراجع عظام تقلید را به همراه دارد.

این محصول که با داشتن 8 گیگ حافظه 140 هزار تومان به فروش می رسد، قابلیت ضبط صدا را نیز دارد و جزء 30 را نیز به کودکان آموزش می دهد.

قلم دیگری که در بخش رسانه های دیجیتال می توان با 135 هزار تومان یافت، برنامه آموزش حفظ قرآن در 300 روز را به قرآن آموزان ارائه می کند. از دیگر قابلیت های این محصول، قرائت قرآن به صورت سوره به سوره، حزب به حزب و جزء به جزء است. نهج البلاغه به 3 زبان و صحیفه سجادیه به دو زبان از دیگر امکانات این محصول است.

مؤسسه ای که قلم قرآنی با سه حافظه 2، 4 و 8 گیگ ارائه کرده، به صورت ویژه آموزش تجوید استاد موسوی بلده را در این قلم جای داده است. دیوان حافظ، آموزش مداحی و یادمان شهدای دفاع مقدس از دیگر امکانات این قلم محسوب می شود.

برخی قلم ها نیز دفترچه میانبر همراه با قلم قرآنی ارائه می کنند. به این معنا که شخص برای استفاده از قلم نیازی به همراه داشتن کتاب قرآن ندارد، بلکه می تواند با دفترچه میانبری که در اختیار آنها قرار داده می شود، سوره های مورد نظر را انتخاب کنند. البته نکته دیگری که برای خرید قلم باید مورد توجه قرار گیرد، صوت آنهاست؛ کیفیت صوتی برخی قلم ها بیشتر از سایرین است که می تواند یکی از وجوه تمایز قلم ها از سایرین باشد.

قلم هایی را نیز می توانید بیش از 200 هزار تومان در بخش رسانه های دیجیتال خریداری کنید. قلم هایی با قیمت 265 هزار، 295 هزار، 800 هزار، 1250 هزار و 2 میلیون تومانی به بازدیدکنندگان ارائه می شود. این قیمت ها به دلیل ارائه قرآن نفیس همراه با قلم هوشمند است. البته نرم افزارهای مناسبی را نیز در این قلم ها بارگذاری کرده اند.

اگر سراغ قلم قرآنی 800 هزار تومانی رفتید حتما از قرآن عطری و صحیفه و نهج البلاغه چرم این قلم دیدن کنید. البته قلم 2 میلیون تومانی نیز که از سایر قلم های هوشند درشت تر است، همراه با قاب و رحل نفیس است.

بنابراین گزارش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تیرماه سال 93 در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردید و تمامی قیمت های ذکر شده مربوط به آن تاریخ می باشد.